Thursday, December 23, 2010

Prijs-Meppen

Loop ik mijn kerstinkopen te doen in winkelcentrum Leyweg. Op zoek naar een eenvoudige en vooral betaalbare réchaud voor al die eters die we eerste kerstdag gaan krijgen, duiken we de "Prijsmepper" in; je weet maar nooit. Helaas, het is zo'n dumpzaak waar je van alles vindt, maar nooit wat je nodig hebt. Totdat....de verzamelde werken van Beethoven, "Ludwig van", in een box met 85 schijfjes van Kruidvatmerk Brilliant Classics.
Van de originele prijs van € 79,99 - nog geen tachtig euro - haalt de prijsmepper maar liefst 50% af, zodat de prijs € 17,50 wordt. U leest het goed, het kaartje hing boven het product en je bent prijsmepper of niet.
Ik bedenk mij twee seconden. Ludwig van: ik heb alleen zijn symphonieën compleet op CD, de pianosonates nog op LP, dus daar kom ik nooit meer aan toe, en Fidelio nog op een cassettebandje - ergens in een gigantische opruimbox op zolder. Maar ja, het is toch weer een doos in je huis hè, waar ga je het laten. Voor €17,50 eet ik echter geen boterham minder, dus hop, met dat pakket naar de kassa. Zie ik onderweg nog een prijsstickertje op de doos zitten, €25,-. Verdorie; nog geen geld natuurlijk, maar - krent die ik ben - misschien net de reden het weer terug te leggen. Zeg bij de kassa tegen het meisje: hoe duur is het nou, want - en vervolgens het verhaal hierboven. Het meisje onderdrukt professioneel haar verbazing over waarom je überhaupt zo'n doos Beethoven in je huis zou willen hebben, laat staan ernaar zou gaan luisteren en roept via de intercom een collega op alsof klant in kwestie een grootverpakking papieren zakdoekjes wil kopen. De collega, aardige man, kijkt en zegt: nou het is 50% van €25, da's dus €12,50! Helemaal uit zijn hoofd uitgerekend! Da's pas prijsmeppen, je kunt het er zelf niet voor kopieëren! Beethoven moest eens weten wat zijn levenswerk economisch gezien nog waard is.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.