Wednesday, January 1, 2014

2014

Happy New Year etc. Temidden van alle goede wensen en voornemens zou het zomaar kunnen dat dit de laatste blogpost is op deze website, althans in deze vorm. Ik ben allang op deze website uitgekeken en ben, achter de schermen, een nieuwe aan het bouwen. Die had ik graag op 1 januari, vandaag dus, gelanceerd, maar dat is dan een van die goede voornemens die het niet gehaald hebben :-) Waarom nieuw? De huidige website geeft me niet de mogelijkheden die ik wil, terwijl de mogelijkheden die er zijn - bloggen - eigenlijk met de huidige stand van zaken op het internet niet zo belangrijk meer zijn. Bloggen, en dan vooral micro-bloggen, doe je anno 2014 via Twitter, FaceBook, Google+; in oplopende variëteit. Als het nog groter moet wordt het een artikel, een pagina, een story, en dan hoeft het eigenlijk niet meer via een blog. Maw, ik verplaats mijn blog naar Blogger, geeft integratiemogelijkheden met Google+, en - Redundancy Rules - een mirror naar WordPress (nog op te zetten), zodat ik mijn website voor mijn andere zaken kan gebruiken. Hopelijk weet je vanaf 6 januari - mijn nieuwe dead-line - meer. Sprekend over FB: daar waren heel wat goede wensen te zien, vooral in de vorm van mooie plaatjes en daar hou ik van. Hier volgen er een paar. De mooiste vind ik die van Second Life Musicians. Heb al anderhalf jaar niet meer aan 2Life gedaan, de reden heb ik hier beschreven, maar het plaatje is mooi.
Ik vind hem mooi vanwege het strakke in de vormgeving, maar hij wordt op de voet gevolgd door deze matrix-achtige, die zeer appeleert aan Kuehleborn's esthetiek:
Mijn AlterEgo Kuehleborn vindt de volgende ook wel leuk - en leuk is het enige dat erover gezegd kan worden, want echt mooi is hij niet, vind ik:
Change is the essential process of all existence.
Da's waar en daarom maken we allemaal goede voornemens. Volgens mij kun je dat iedere dag opnieuw doen, maar kennelijk is de jaarwisseling zo'n moment dat je dat wat extra gewicht mee kan geven. Het moet natuurlijk niet al te vrijblijvend zijn, zoals bijvoorbeeld mijn wens om ooit een goede schaker te worden. Gaat me niet lukken, ook al schaak ik al jaren bij Chess.com: ik blijf steeds in mijn rating net onder de 1000 hangen. Was er één keer boven, maar de Tactics Trainer van Chess gaat dan ineens moeilijkere opgaven maken (een eindspel overzie ik nog wel redelijk, maar als het bord nog vol staat met stukken wordt het lastig voor me), dus ik zakte terug onder de 1000 voor ik er een slok op had kunnen nemen. En nu ik het over die slok heb: de feestdagen wens van Chess op FB zag er zo uit:
De grap is natuurlijk alleen begrijpelijk voor schaak-kenners. Maar de door Chess toegevoegde wens "be safe out tonight" kan iedereen snappen. In de lange rij likes en comments viel mij deze op: "go bash the bishop". Een home-run: een alliteratie, een grap voor schakers en (anti-)kerksen kunnen er hoop ik ook om lachen. Terug naar de goede voornemens: bij het familie-kerstdiner in mijn familie geeft sinds vorig jaar iedereen opening van zaken over zijn gerealiseerde doelen van het voorbije jaar en voornemens voor het nieuwe jaar. Sommigen mikken daarbij heel hoog. Ik denk dan altijd: waar mis ik iets? Want ik ben eigenlijk wel tevreden, met hoe het allemaal loopt in het algemeen en met mezelf in het bijzonder. Ik heb geen grote ambities, alleen nog wat bescheiden wensen - er valt natuurlijk altijd wel iets te verbeteren. Misschien zou ik iets minder bescheiden moeten worden.:-) Het al dan niet vervullen van mijn wensen is vrijwel uitsluitend bepaald door mijn permanente strijd met die karige 24 uur per etmaal. Er is zoveel leuks! Laat ik mijn voornemens voor 2014 eens spiegelen met die van een geestverwant op FB, Hashem AL-ghaili.
    New Year Resolutions
Hier komen ze:
➤ Take Calculated Risks.
Check! Ik ben heel voorzichtig.
➤ Try One New Thing Everyday.
Dat lijkt bijna in tegenspraak met de vorige, maar ik hoef niet te bungy-jumpen. Iedere dag iets nieuws doen vind ik wat veel, laten we zeggen eens per week.
➤ Keep Questioning Everything.
Check!
➤ Read a Book Every Month.
Every Month?? Beetje weinig; ik vind eens per week beter, maar dat haal ik helaas ook niet. Afgelopen jaar 30 boeken gelezen, maar daar zaten een paar dikkerds bij (daarmee bedoel ik > 800 pagina's.) En dan heb ik het niet over de ca. negen die ik nog niet uit heb en de korte verhalen en artikelen die ik lees via tijdschriften.
➤ Learn a New Language.
Check, ben ik aan bezig. Al jáááren, maar het is zo'n moeilijke taal - ik blijf steeds hangen in les 8. :-( ➤ Write One Meaningful Paragraph Everyday. Dat is in 2013 redelijk op gang gekomen, al is het een non-fictieboek. Zal ik zeker voortzetten, hoewel nog niet voltooien. ➤ Do an Act of Kindness Everyday. Consider it done!
➤ Get Your Finance in Order.
Check!
➤ Play it COOL!
Ehhh... @#$%^%@@*&&$#$ :-)
➤ Do Everything You Mentioned Above.
Tja, dat is eigenlijk de belangrijkste! Want mijn lijstje - strikt geheim en anders dan de bovenstaande - heeft één grote valkuil: kan en zal ik ze allemaal kunnen vervullen? Tijdgebrek, ik zei het al. Of zijn mijn wensen niet zo bescheiden als ik denk? Dit lijstje met goede wensen - via Book Riot is iets realistischer:

Mooie lijst, leuk vormgegeven. (een andere versie op FB, zelfde tekst, maar gewoon wit op zwart) kreeg aanzienlijk minder likes en comments. Ik val voor de zinnen
➤ (May your coming year be filled with) Good Madness.
➤ I hope you read some fine books
➤ Don't forget to make some Art
De zin: "Kiss someone who thinks you are wonderful" draai ik liever om: ik kus uitsluitend de persoon die *ik* "wonderful" vind. Zo iemand is er al in mijn leven, dus mijn enige wens op dat gebied is dat zo te houden.

Dan toch maar een haalbare wens voor 2014:


Moet lukken.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.